Tento článek píšu jako člověk, který viděl již stovky nejrůznějších e-shopů. Neberte tento text jako kritiku, ale jako rady, jak udělat lepší e-shop a přitáhnout k sobě více zákazníků.
Rychlý přehled obsahu článku
Bylo nebylo..
…léta páně roku 2010, v době, kdy aktuálně zažíváme boom v nákupu přes internet. Je to pohodlné, snadné a šetří to čas. Navíc se dají na internetu sehnat věci, které byste nikde jinde nesehnali a ještě ušetříte peníze. Osobně jsem si například oblíbil nákupy z Číny, protože, se tam dají sehnat věci za zlomek ceny u nás.
Proč, když se točí v nakupování přes internet miliardy, mám malé zisky?
Předně proto, že se dnes každý snaží mít e-shop a chce ho mít co nejlevněji. Proto přistupujete často na nejrůznější koupené, pronajaté nebo programy zdarma viz. Prestashop, QuickCard apod., které doslova zaplavily internet. Pojďme se na tyto programy podívat blíže.
Pronajaté e-shopy
I když s nimi nemám osobní zkušenost, vydedukoval jsem z konferencí, že se v nich skoro nic nedá udělat, tím myslím větší zásahy. Je to dáno tím, že se jedná o jednu aplikaci, u které se změní pouze šablona (design) a nic víc.
E-shopy zdarma.
Přestože se jedná často o velmi dobré nástroje na vytvoření e-shopu, jde o velmi složité aplikace, které se dle mého názoru provozovatel zpravidla nikdy pořádně nenaučí. Často se setkávám s tím, že někdo takový program nainstaluje a tím končí. Někdy ještě vymění šablonu za trochu lepší, protože ty defaultní jsou více než otřesné.
Koupené nebo na zakázku dělané e-shopy?
Zde více než kde jinde platí, že za málo peněz dostanete málo muziky. Naprogramovat e-shop je velmi náročné, proto jeho vytvoření se cenově pohybuje někde kolem 50.000,-Kč a často jeho cena přesáhne hranici 100.000,-Kč. Pokud si koupíte profesionální hotový program, seženete jej sice výrazně levněji, avšak nemáte takovou možnost flexibility.
Důvody neúspěchu většiny e-shopů
- Neoriginalita. Většina obchodů prodává obyčejné, ničím zajímavé zboží. Často, když mám o takovém obchodě psát, mám problém něco rozumného vymyslet. Zato, když narazím na odlišný obchod, je radost o něm psát.
- Žádná, nebo jen malá přidaná hodnota. Nabídněte zákazníkovi více, než jen obyčejný nákup. Například v zahraničních e-shopech se setkávám s tzv. wish listem. Jedná se o seznam zboží, které by si zákazník rád koupil. Dá se toho vymyslet dost, stačí chtít.
- Nenabízíte žádné odměny za nákup. Czech Computer s.r.o. za nákupy nad 1.000,-Kč dává body, za které si pak můžete koupit reklamní dárky. Sice se jedná o drobnosti, ale potěší. Obzvlášť, když jsou zdarma. Osobně rád sbírám body.
- K produktům nedáváte možnosti diskuze. Žijeme v době, kdy je IN být sociální, respektive na Facebooku, Twitteru, LinkedInu apod. Propojte svůj shop s těmito sítěmi a nabídněte možnost alespoň minimální diskuze o produktu.
- Vysoká cena. Jedná se o velmi složitou otázku. Sehnat věci levně je složité, obzvlášť když jste x-tý článek v řetězci, v kterém si každý utrhne svůj podíl. Pozor na to, že Vaše produkty zdražuje doprava (Pošta, PPL, apod.) Nicméně pokud to s obchodem myslíte vážně, existují způsoby, jak sehnat levně zboží. Opět, stačí přemýšlet.
- Často nemáte žádné logo. Je bezpodmínečně nutné, mít nějaké logo, aby se mohl zákazník s něčím ztotožnit. Jedná se o velmi důležitou věc.
- Často na stránkách chybí kontakt. Před chvíli jsem chtěl kontaktovat jednu firmu s nabídkou spolupráce, ale na jejich stránkách není nic než jen kontaktní formulář. Nechci psát do formulářů, hledám přímo majitele stránek a z praxe vím, že se takto k majiteli s největší pravděpodobností nedostanu. IČO, DIČ, kontaktní adresa, je to samé. E-shopy bez těchto informací u mě nemají šanci na úspěch. Nebudu přeci kupovat zajíce v pytli.
atd.. dalo by se o tomto napsat pomalu celou knihu.
Uvědomte si, že skončila doba, kdy stačilo mít jednoduchý obchod, u kterého se úspěch po čase dostavil sám. Nežijeme v devadesátých letech, v době, kdy stačilo mít alespoň něco (viz. Seznam.cz, který kdyby dnes začínal od nuly, neměl by šanci na úspěch). Dnes proti Vám stojí tisíce a díky nákupům v zahraničí milióny vašich konkurentů, kteří se jen tak snadno nedají.
Nabízím své služby jako konzultant Vašich e-shopů. Zhodnotím Vám obchod, zkusíme spolu vymyslet něco nového, co můžete nabídnout zákazníkům, upravím Váš e-shop, napíšu o Vašem obchodě článek pro tyto stránky. Stačí, jen napsat na redakce@www.kde-nakupujete.cz.
Není sleva jako sleva. Často se setkávám s tím, že obchody mají jak velmi vysoké ceny, tak i velmi nízké ceny. Tím se dá udržet zákazník a vykompenzovat případné ztráty. Jeden docela známý obchod s nábytkem to dělá tak, že cenu za zboží příšerně přepálí a pak nabízí slevy přes 50%. Pak jsou firmy jako Apple, které naopak ceny produktů drží vysoko. Jobs se nikdy netajil s tím, že k výrobní ceně produktu si připočte jednou tolik. Také záleží na vaší růstové strategii. Docela hezky to dělají třeba Vietnamci. Začali s velmi nízkými cenami, kterými zničili konkurenci a dnes jsou často mnohem dražší než klasické obchody. V Praze na Plzeňské v okolí mezinárodní pošty, až na Žabku, nejsou nevietnamské obchody s potravinami. Díky tomu mohou prodávat 1 litr mléka za 30 Kč. Přitom o pět kilometrů dále v normálním obchodě ho mají v závislosti na znače od 13 do 25 Kč….. Závěr. Slevy jsou zlo, protože „kurví ceny na trhu“, na druhou stranu, pokud jsou pouze dočasné tak proč ne.
Mně osobně spíš zaráží, že v mnoha Vašich článcích jsem si přečetla, že slevy jsou zlo a že slevy z obchodníků udělají chudáky a dostanou je ke dnu. A tady pod článkem v dodatku se dočtu : vytvořte si slevy protože na ty zákazníci slyší. Tak tedy nevím jestli si pisatel vůbec stojí za tím co píše.
jj, souhlasím. Ono stále je co vylepšovat. Global – ten se chystám předělat od samého základu. Jak říká české přísloví „kovářova kobyla …“ 🙂
Každopádně, každý krok doporučuji změřit před aplikování a po aplikování. Pro někoho to zní zdlouhavě, ono to tak i je, ale jedině takto lze zjistit zda to k něčemu bylo.
Jak píšete, hodně záleží na typu zboží a cílové klientele. Osobně mám rád také věrnostní systémy – jako uživatel. Spíš ale jsem chtěl nastínit problém slevových kupónů – voucherů, které můžou dobře fungovat pro kamennou prodejnu ale už nemusí tak dobře fungovat na internetu. Hlavním problémem českého webu je, že uživatel musí přemýšlet nad každým krokem.
Díky za rozvedení kritiky 🙂 K první části, pozor na to, že tento článek není pro nakupující, ale obchodníky. Má sloužit jako určitá zpětná vazba od člověka, který je znechucený dost často odfláknutými e-shopy bez nápadů. Tím nemyslím Váš, ten na první pohled vypadá velmi slušně.
k bodu dva. Máte pravdu tak na 50%. Body od CZC jsou to, co mě táhne zpět. V tip je v tom, že počet bodů se uděluje podle počtu utracených peněz, podle kvalitních příspěvků (textové, video, recenze, odpovědi na dotazy apod.). Sice si za ty body toho moc nekoupím, ale je to lepší než nic. Nevím, jak je to u ostatních, ale já jsem se naučil takovéto body sbírat nejen u CZC. Mám je rád, jsem soutěživý typ. btw: CZC má žebříček s body, kde vidíte, jak jsou na tom ostatní. Moc jsem nepochopil to hledání slevových kódů. Tak je nenabízejte. Odměňujte za věrnost, jako to dělají ostatní viz. TESCO Clubcard. Slevové akce bych osobně omezil na minimum. Uvedu proč. V Lídlu, kde denně díky tomu, že ho mám kousek, nakupuju, denně navštěvují stovky důchodců, hledající POUZE slevy. Oni nic jiného nekupují, pouze věci v akci. Stejně tak to dělá i můj kamarád. Já si kupuju to, na co mám chuť a slevami se téměř neřídím. Takže pozor na to, jaká je Vaše cílová skupina zákazníků (bonitní, průměrní, mladí, staří, atd. určitě to sám znáte).
K diskuzím, ano je to dvousečná zbraň. To co jste napsal, mi připomnělo přednášku s T-Mobilem, kde mluvili o Twitteru. Zřídili si totiž stránku na Twitteru a nespokojení lidi jim tam najednou začali psát ne moc oblíbené dotazy. Bohužel chápu proč, mají špatný signál, služby drahé atd., nechci to zde rozvádět. Na druhou stranu, Vás to motivuje k tomu, nabízet pouze kvalitní služby nebo zboží, abyste se vyhnul špatným komentářům. Na druhou stranu, dobré komentáře Vám mohou výrazně zlepšit reputaci a tím i obrat! Pozor, zde se bavím o komentářích k produktům. Stejně jako u CZC. Nesetkal jsem se tam s tím, že by někdo přímo CZC kritizoval. Produkt lidi občas kritizují, ale za to CZC nemůže. Jinak, ano moderovat se musí, to ano, myslím, že to bylo u CZC, nejsem si tím moc jistý, každopádně to někdo vyřešil tak, že si vytipoval spolehlivé nakupující, a udělal z nich moderátory. To je dobré, že?
Chce to zkoušet a hledat, ona i ta kritika, pokud je konstruktivní k něčemu je.
Ještě k nadpisu „… aneb proč u Vás nebudu nakupovat“. Půlka článku je přitom o možnostech na čem eshop poběží. Přitom si musíme uvědomit, že je úplně jedno na čem běží. Důležité je aby obchodník správně využil možnosti daného systému pro svůj prospěch. Jako zákazníka mě přeci nezajímá zda to běží na zencartu nebo na Inshopu. Zajímají mě informace o zboží, cena a kdy to mám doma nebo si myslíte, že uživatel hledá jak je zpracována daná šablona? To děláme možná my, co se tvorbou živíme ale mějme na paměti, že stále musíme přemýšlet jako většinový uživatel.
k tomu druhému bodu, že by se obchodník tímto mohl řídit. Neříkám, že se tím řídit nemůže ale, že body uvedené nepovedou k zisku.
Článek je psaný z pohledu uživatele ale obchodník, ten chce zisk.
Jen krátce rozvedu body o jakých jsem mluvil:
„Nenabízíte žádné odměny za nákup“: Možnost kde můžete nejvíce narazit. Uživatel se může na základě toho vracet ale pozor, uživatel může objednávky poté rychle stornovat co zjistí, že slevu získá po zadání slevového kódu. Začne jej hledat a pokud jej nenajde, tak ve většině případů objednávku ruší. Důvodů je několik. Bude otrávený časem co investoval do hledání. Většina objednávek je uskutečněna na základě emocí a ty jsou rychlejší než logické myšlení, takže uživatel dospěje k názoru, že to už vlastně není potřeba. Další a u nás nejtypičtější: „nebudu platit víc než ostatní“. Dokonce i amazon se prořekl, že na základě jednoho políčka pro Voucher jim klesl prodej o několik desetin % (ve výsledku to bylo řádově v tisících $ denně).
„K produktům nedáváte možnosti diskuze“: zde bych byl také opatrný, ne pro každé zboží se diskuze hodí. Na internetu můžete být svědkem, že lidi začnou být kritičtí k nadmíru kladným hodnocením (většinou osočují, že si je prodejce píše sám – dost často viditelné na heurece). Také pokud je v katalogu řádově několik desítek tisíc ks zboží, práce s moderováním diskuze zabere polovinu času.
Také se stává, že nespokojený uživatel zaspamuje diskuze.
Bohužel jsem oběma prošel a mám to vyzkoušené. Spíše bych nepodněcoval AB testovaní. U nás na to zatím každý kašle ale je to nejdůležitější součást.
Díky za názor. Nadpis by sice mohl být lepší, avšak nemohu souhlasit, že neodpovídá obsahu. Nicméně proč si myslíte, že se tímto obchodník řídit nemůže? Osobně si myslím, že nemáte pravdu.
Nadpis trochu neodpovídá obsahu článku ale i tak si dovolím říct, že text je akorát tak dobrý pro uživatele samotné. Obchodník se tímto řídit nemůže, naopak si myslím, že u některých bodů by mu klesl prodej. Navíc si dovolím poznamenat, že jsou tu uvedeny chyby klasické pro český e-shop. Na našem trhu bohužel není moc kvalitních knih o internetovém marketingu, proto každému doporučuji prolízat pravidelně zahraniční eshopy a přemýšlet proč to tak mají udělané, např. amazon.com