Založit e-shop dnes snad umí každé malé dítě. Avšak ne každý dostatečně přemýšlí o tom, co bude prodávat. Není totiž prodej jako prodej. Hodně záleží na nabízeném sortimentu.
Rychlý přehled obsahu článku
Stačí trocha matematiky
Pokud chcete, abyste si prodejem vydělali, musíte pochopit, co má a co nemá cenu prodávat. Ne u každého nabízeného zboží budete mít marži 200% a více, takže budete muset prodávat velké množství zboží. Tak například. Pokud budete chtít měsíčně vydělat 50.000,-kč a na každé objednávce budete mít marži 100,-kč, pak budete muset získat 500 objednávek každý měsíc. A to není zrovna málo. Navíc pokud si uvědomíte, že zhruba 1% návštěvníků se změní na kupujícího, pak do e-shopu budete muset nějak dostat cca 50.000 návštěvníků. A to je skutečně problém. Další věcí je fakt, že budete mít bohatší konkurenci, která může investovat do reklamy každý měsíc třeba 40.000,-kč. Často je to dokonce mnohem více. Nedávno jedna firma jen Seznamu platila 80.000,-Kč za měsíc. S takovou firmou bojovat je problém, tedy pokud nemáte dostatek financí.
Pozor na zákony a různé předpisy
Pokud budete prodávat potraviny, pak si uvědomte, že musíte například splňovat různé hygienické předpisy apod. U elektroniky pak různé bezpečnostní vyhlášky atd. atd. Nejprve si zjistěte, co vše se vás týká. Úplný základ je mít v pořádku obchodní podmínky, v kterých nezapomeňte na reklamace. Jinak narazíte na problémy, které vás mohou položit.
Potraviny se kazí, módní trendy se mění
Uvědomte si také, že zboží koupené na sklad je zlo, protože v zboží můžete mít uloženo spoustu peněz. Pokud se vám nepodaří včas zboží prodat, může se stát dále již neprodejným. Trendy se mění rychlostí blesku a tak co je dnes IN, zítra již nebude a vy musíte s cenou jít dolů.
Slevy, ach ty slevy
Ideální je slevy nenabízet vůbec. To je však problém ve státě kde jsou lidé značně duševně závislí na slevách všeho druhu. Zde mají výhodu ti, co prodávají zboží, které se jinde koupit nedá. Ti slevy dávat nemusí. Takže pamatujte, slevy jsou čisté zlo, které z vás udělá chudáky.
Marketing a reklama
Obecně je problematika marketingu problém, protože se většina lidí vůbec neobtěžuje tímto zabývat. No jo, ale jak se pak zákazníci mají dozvědět o tom, že existujete? Zde je zejména v dnešní době žhavit mozkové závity a vymýšlet nové informační kanály nebo ztřeštěné nápady.
Průzkum trhu
Často obchodníci neřeší to, že zboží, které prodávají se dá koupit v desítkách jiných obchodů, třeba „hned za rohem“. Dochází pak k tomu, že je v jedné ulici 5 secondhandů, které postupně zkrachují jeden za druhým.
Zbytné a nezbytné věci
Zde je skutečně potřeba přemýšlet. Pozor na to, že třeba nyní doznívá finanční krize a další by měla následovat. Lidé, proto začali šetřit a tak třeba obchody se šperky mají problém. Neprodávají zboží denní potřeby a pak levná chirurgická ocel vytlačila z pultů zlato a stříbro, které se dnes kupuje spíše ve formě investičních drahých kovů. Zatím co, věci denní potřeby se často musí kupovat znovu a znovu. Bez jídla byste dlouho nežili, zatím co drahou čokoládu si snadno odpustíte atd.. Pokud budete prodávat zboží, které budou zákazníci nuceni kupovat stále dokola, tak si časem vybudujete relativně stabilní základnu zákazníků a část příjmů tak budete mít „téměř“ garantovanou.
Doprava je problém
Internetový prodej má jedno úskalí a tím je doprava. Jednak je relativně nekvalitní a pak také vás bude stát dost peněz (reklamace, chyby při balení aj). Mimo to, náklady na dopravu vám zvyšují v účetnictví obrat a s tím se budete muset nějak vyrovnat. Navíc, ne vždy je zákazník za zboží za 100,-kč ochoten zaplatit dalších 50 – 100,-kč za dopravu. Ideální je tedy kombinovat prodej s přímím prodejem v obchodě, kde můžete získat velmi cennou zpětnou vazbu přímo od zákazníků.
Závěrem bych dodal tolik. Rozmyslete si, co od internetového prodeje očekáváte, co budete prodávat, jak to budete prodávat, komu to budete prodávat, a kde na to vezmete peníze.