Je otázka jak správně zvolit sídlo pro firmu důležitá pro pozitivní rozvoj firmy?
Zdálo by se, že firmu vytvoří skvělý podnikatelský nápad, důkladný výběr spolupracovníků a vysoká profesionalita zaměstnanců. Naproti tomu se volba sídla může považovat za pouhou banální formalitu a v životě firmy za nevýznamnou epizodu.
Ale tak to vůbec není.
Správná volba sídla má značný vliv na prestiž společnosti a její úspěšný rozvoj.
V článku pro začínající podnikatele se budeme věnovat, na co se při volbě zaměřit, jaké jsou formy sídla pro firmu a jak se liší, jejich výhodám a nevýhodám a jak se vyhnout některým rizikům.
Rychlý přehled obsahu článku
Jak správně zvolit sídlo pro firmu aneb na co se při volbě zaměřit?
Umístění podnikání je jedním ze základních kamenů úspěšného rozvoje podnikatelské činnosti.
Jaké jsou hlavní faktory, které je třeba pro umístění sídla firmy posoudit? Jaké jsou typy zřizovaných sídel a čím se od sebe liší?
Jaké faktory je nutné pro umístění firmy posoudit?
Umístění firmy je jistě jednou z nejdůležitějších věcí, které musíte rozhodnout už při startu podnikání.
Které základní údaje bude tedy třeba konkrétně posuzovat?
· Je třeba vymezit demografické faktory oblasti: věk obyvatel, jejich příjem, společenský status, složení domácností apod.
· Stav konkurenčního prostředí: V blízkosti konkurentů lze těžit i z jejich marketingových plánů, zdravé konkurenční prostředí přináší žádoucí rozvoj firmy
· Právní pomoc při umísťování provozovny: Komunikace s vlastníkem pozemku, budov apod.
Jaké jsou obvyklé formy sídla a čím se od sebe liší?
Nejjednodušší varianta – sídlo firmy na adrese trvalého bydliště
Sídlo firmy na adrese trvalého bydliště se hodí pro takový typ podnikání, při kterém nejsou zapotřebí reprezentativní kanceláře, a naopak je třeba ušetřit náklady na provoz.
Co je k tomu zapotřebí? Například výpis z katastru nemovitostí a schválení žádosti o zápis společnosti do obchodního rejstříku na základě Živnostenského zákona a Obchodního zákoníku.
Budete-li se například zabývat poskytováním určitých služeb, které nevyžadují přílišný prostor, nebudete mít absolutně žádný problém využít vaši domácnost pro podnikatelské účely. Plánujete-li však podnikat ve výrobní sféře, pro kterou bude potřebná alespoň malá výrobní hala, tak nápad mít sídlo společnosti doma nejspíš neprojde.
Virtuálně sdílená sídla – virtuální kanceláře
Pokud potřebujete sídlo jinde, než na vlastní adrese, je možné využít nabídky služeb společností, které poskytují virtuální kanceláře. V této variantě si nájemce pronajímá pouze adresu prostor s nezbytnými službami, ale fyzicky je nepoužívá.
Někdy jsou takové nabídky spojovány s podvodným jednáním. Přestože jde o legální možnost podporovanou zákonem, může zde dojít k podvodům. Kdo zneužívá virtuální adresy firem?
Jak poznat, že se jedná o seriózní nabídku a ne o podvodné zneužití virtuální adresy firem?
Jak se vyhnout podvodným nabídkám?
Jednoduchá rada říká, že je třeba odmítnout nabídky prostor, které nemají svou poštovní schránku (sklepy, kočárkárny, kumbály, sklady apod.) a nemohou tedy plnit službu přebírání a rozesílání pošty. Je ale zřejmé, že to stačit nemusí.
Naopak nebytové prostory, které jsou vedeny jako kanceláře, splňují základní požadavky na jejich sdílení a jejich nabídku je dobré posoudit.
Pronájem zařízených kancelářských prostor
Poslední a obecně nejdražší možnost spočívá ve využití vybavených kanceláří společně s nabídkou poskytovaných služeb.
Vybavení a kvalita služeb však něco stojí. Cena se odvíjí od atraktivity samotného místa, vybavení, kvality a komplexnosti služeb a pohybuje se od několika set Kč/m2/rok.
Je zřejmé, že pokud se cena pronájmu kladně promítne do žádoucího zvýšení prestiže a postavení firmy na trhu, může to nakonec být velmi dobrá investice.
A co dodat nakonec?
Je důležité znát demografické poměry i konkurenční prostředí místa, kam chcete umístit svou firmu. Sídlo se určí na základě cílů a možností společnosti. To všechno určitě zvládnete tak, aby vaše společnost dobře prosperovala.
Podělíte se s námi o poznatky z toho, jak jste při volbě sídla postupovali a jakých výsledků jste dosáhli? Zajímají nás zejména praktické zkušenosti z reálného života firem.