Provozují kamenné obchody jen blázni, nebo neschopní hlupáci? Tuto otázku nás donutilo si položit dnešní dopoledne, kdy jsme se snažili v Kladně sehnat čistící potřeby pro digitální zrcadlovku. To se ukázalo v 70 tisícovém městě jako zcela nemožné. Vysloveně specializovaný obchod tu není, respektive není na internetu, a v běžném elektru takovou hloupost jako stlačený vzduch, nebo ubrousky na optiku takřka vůbec koupit nejde. A přitom v poslední době digitální zrcadlovky zažívají boom, protože jejich cena za posledních 5 let klesla o desítky procent, takže se stala plně dostupná pro každého, přesto sehnat čistící potřeby v kamenném obchodě je takřka nemožné. Pokud tedy člověk z Kladna nechce jet do Prahy, třeba do Fotoškody, nezbývá mu než si zboží objednat na internetu, což sice není problém, ale když potřebujete něco hned, problém to je.
Na jednu stranu je pochopitelné, že v kamenných obchodech budou mít více méně základní předražené zboží, ale to si ve velké míře můžete koupit i ve velkých supermarketech, kde stejně asi většina z lidí nakupuje. Na druhou stranu, nemůžou obchodníci očekávat, že u nich někdo bude nakupovat, pokud se nějakým způsobem nebudou snažit odlišit od supermarketů. Pokud tento článek čte obchodník, nechť se zamyslí nad tím co prodává a jak to prodává. Dle našeho názoru je potřeba se odlišit, ideálně specializací a jako samozřejmost brát nutnost mít své vlastní, alespoň základní webové stránky, které můžete mít dnes i zcela zdarma. Je totiž důležité aby byl váš obchod dohledatelný. V praxi bohužel to dost často vypadá tak, že si někdo udělá obchod, často i zajímavý obchod, v zapadlé ulici ani se neobtěžuje vytvořit si základní prezentaci, která se dá udělat za půl hodiny.
Závěrem odpovíme na otázku položenou v první větě. Provozovatelé kamenných obchodů nejsou blázni, spíše hlupáci. Většina se neobtěžuje o svém obchodě přemýšlet, prostě chtějí podnikat za každou cenu. Pak to končí tak, jako na kladenské hlavní třídě, kde krachuje jeden obchod za druhým, aby vzápětí na jeho místě vyrostl stejný obchod s jiným názvem.