dTest: Jaký je původ potravin? Informace často chybí

Informace o původu potravin je důležitá pro sedmdesát procent spotřebitelů. Ukázal to průzkum Evropské spotřebitelské organizace BEUC provedený v několika evropských zemích. Přesné informace ale zpravidla spotřebitelé postrádají.

Informace o tom, že potravina pochází z EU, ze země mimo EU, či v krajním případě údaj „ze zemí EU a mimo EU“ není dostačující pro 90 % dotázaných spotřebitelů. Původ potravin je pro spotřebitele dokonce významnějším kritériem pro výběr výrobku než vzhled či výživová hlediska. „Pro zákazníky je velmi důležité uvedení této základní informace především u masa, mléka, ryb, ovoce a zeleniny,“ říká vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený a dodává: „Označení „ze zemí EU a mimo EU“ nám v podstatě říká, že potravina pochází z této planety.“

Údaje o preferencích při nákupu potravin vyplývají z průzkumu organizace BEUC, který byl proveden ve čtyřech evropských zemích – Polsku, Švédsku, Francii a Rakousku. Mimo oficiální průzkum se dotazování zúčastnily téměř dvě tisícovky českých spotřebitelů v anketě časopisu dTest. „Za významnou považuje informaci o původu potravin 89 % dotazovaných Čechů. Chuť a čerstvost potravin však pro ně stále zůstává důležitějším kritériem. Cena, která je pro české občany typickým lákadlem, je podstatná pro 70 % respondentů,“ shrnuje výsledky ankety Lukáš Zelený.

Označení země původu je pro zákazníky důležité z různých důvodů. Významnou roli hraje kvalita a bezpečnost výrobků; pochází-li potravina ze vzdálenější země, objevují se rovněž obavy o její čerstvost. Výrobci ovšem zpravidla nemusejí konkrétní zemi uvádět a postačuje tak právě poněkud vágní označení typu „ze zemí EU“. „Současné nastavení pravidel pro značení potravin nepovažujeme za dostačující,“ říká Lukáš Zelený a připomíná: „V polovině roku 2014 by mělo přijít zlepšení v podobě povinného označení země původu u pěti druhů masa a na mléce.“

 

Kontakty pro média:

Lukáš Zelený, zeleny@dtest.cz, tel.: +420 734 710 617

Nikola Švábová, svabova@dtest.cz, tel.: +420 731 789 110

 

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

 

Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..