Rady při koupi nových mobilních telefonů

Česká obchodní inspekce radí spotřebitelům, jak postupovat při koupi nových mobilních telefonů a čeho se při koupi vyvarovat, aby předešli případným potížím a klamání.
Váš starý mobil pomalu dosluhuje a Vy si potřebujete koupit nový. Nabídka na českém trhu je opravdu široká, operátoři nabízejí výhodné balíčky s telefonem za korunu, autorizovaní prodejci přicházejí denně s novými akčními cenami, bazary jsou plné použitých mobilů, ale Vy chcete přístroj nový a bez smlouvy. Takový spotřebitel si často koupí telefon u některého z neautorizovaných prodejců s tím, že má jasnou dvouletou záruku a při nákupu ho nemůže nic překvapit.

Zda je tomu opravdu tak zjišťuje Česká obchodní inspekce při svých kontrolách zaměřených právě na prodej nových mobilních telefonů a to jak v kamenných prodejnách stovek neautorizovaných prodejců, tak i na Internetu. A dosavadní výsledky jsou často překvapující. Ačkoli se zdá při prodeji vše v pořádku, to znamená, že prodavač přístroj předvede, celé menu v telefonu je dokonale v češtině, všechny funkce i aplikace běží, přesto nemusí být vše takové, jak se na první pohled zdá.

Důvod je jasný. Dnešní mobilní telefon je vlastně již malý přenosný počítač a jako takový k němu výrobce čas od času vydá aktualizaci instalovaného softwaru. Zde je v některých případech kámen úrazu. Až doposud spokojený uživatel nového mobilního telefonu, spustí automatickou aktualizaci, která je k dispozici, a namísto očekávaných vylepšených funkcí ho mobil po restartování uvítá na display pozdravem v některém ze světových jazyků, ačkoliv až doposud uměl výborně česky.

Znovu nastavit češtinu je ale problém. Spotřebitel zjistí, že český jazyk náhle v nabídce zcela chybí. První pomoc většinou překvapený uživatel hledá na infolince servisu výhradního zastoupení dané značky. A zde se dozví nepříjemnou informaci. Pokud po aktualizaci softwaru „neumí“ mobilní telefon česky, či nefungují některé doplňkové funkce, převážně u dražších typů, pak je příčina jasná. Telefon nebyl vyroben pro trh v České republice, jako takový neměl češtinu továrně instalovanou a proto tzv., lokalizace českého jazyka byla provedena až dodatečně, většinou přímo u prodejce, zde v České republice. Definitivně a jednoznačně lze původ telefonu (resp. to pro jaký trh byl vyroben) určit na základě čísla IMEI, neboli jakéhosi rodného čísla zařízení. Autorizované servisy takto upravené telefony odmítají přijímat do opravy, navíc opětovné nahrání českého jazyka je možné pouze prostřednictvím servisu, aktualizovanou verzi softwaru není možno jednoduše odstranit. Zklamaný zákazník často o této skutečnosti nevěděl a nebyl při prodeji na toto upozorněn.

„V souvislosti s prodejem nových mobilních telefonů je dále ale třeba zdůraznit, že prodej takto upravených přístrojů není v České republice zakázán, ale zákazník musí být na skutečnost, že jde o upravený výrobek, předem jasně upozorněn a to i v souvislosti s tím, že je mu tímto omezena záruka. V opačném případě jde o jednoznačné porušení zákona na ochranu spotřebitele,“ uvedla RNDr. Jana Příhodová, ústřední ředitelka České obchodní inspekce.

Je pouze na zákazníkovi, aby se rozhodl, zda si zakoupí přístroj bez češtiny, který je většinou o něco levnější, či si mírně připlatí a dá přednost telefonu obsahujícímu lokalizaci českého jazyka, popřípadě si zakoupí právě takto upravený mobilní telefon.

Pokud se chcete při koupi nového mobilního telefonu vyhnout výše zmíněným potížím. Česká obchodní inspekce doporučuje při nákupu dbát následujících pravidel.

Mobilní telefon musí být v originálním, neporušeném obalu, prodavač jej před Vámi rozbalí, vyjme z ochranných výplní, a to jak přístroj, tak i akumulátor, či další příslušenství. Po prvním zapnutí může telefon být nastaven např. do angličtiny, ale v menu je k dispozici i český jazyk. Dále je k přístroji návod v českém jazyce a jedním ze znaků toho, že je přístroj určen pro prodej na českém trhu může být i český popis přímo na krabici telefonu. Zkontrolujte i číslo IMEI a to zadáním kombinace *#06# na základním display telefonu, kde se zobrazí výrobní číslo, které zkontrolujte s dokumentací dodanou s přístrojem a číslem na samotném telefonu, které je vytištěno většinou pod baterií. Požadujte i vyplnění záručního listu, popř. uvedení IMEI na paragonu.
Jedině takto můžeme eliminovat případné potíže či klamání.

Zdroj: COI

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..