Vietnamští obchodníci jsou velmi pracovití a skromní. To je jejich největší síla. Díky tomu se jim u nás celkem daří.
V poslední době se jim daří tak moc, že se začínají stěhovat z tržnic do kamenných obchodů. V Klášterci nad Ohří mají dokonce i menší supermarket.
V obchodech je často můžete vidět nakupovat velké množství potravin, která pak používají ve svých restauracích. Nákupní centra je moc rádi nemají a zavádí proto u žádaných produktů množstevní limit na hlavu. Ne, že by obchody nechtěli prodat to co mají, ale není pro ně dobrá reklama, když tam pak přijdou normální lidi a vidí prázdné regály. Oni to prodají tak jako tak, takže je pro ně nálet vietnamských obchodníků spíše na obtíž. Zatím toto omezení řeší tak, že jich do obchodu přijde alespoň pět a skoupí co jde. Osobně nevím, proč to tak dělají a nenakupují ve velkoskladech. Každopádně stát za nimi ve frontě je často utrpení.
Odpovězme si však na otázku z nadpisu „Ohrožují Vietnamští obchodníci české maloobchodníky?“. Osobně si myslím, že ano i ne. Kvalita prodávaných produktů Vietnamci je velmi nízká, čemuž odpovídá i cena. Často také prodávají vše, co jim přijde do cesty, což je v podstatě z marketingového hlediska špatně. Vedle oblečení prodávají šminky, hodiny, poštovní schránky, hračky, nádobí a spoustu jiného nekvalitního „harampádí“.
Kouzlo reklamy zatím teprve objevují a díky tomu zatím nejsou přímou hrozbou pro naše české maloobchodníky. Avšak zdůrazňuji „zatím“, do budoucna určitě budou, pokud naši s tím něco neudělají. Konkurovat jim můžou lepší kvalitou služeb, kvalitním zbožím, nestandardní nabídkou (v nákupních centrech a ani u Vietnamců není např. možné sehnat oblečení pro objemnější lidi, pro vysoké atd.), internetovými stránkami se svými produkty, nabídkami a akcemi. Zkrátka lepším managementem.
Osobně nemám rád kamenné Vietnamské obchody. Nic pořádného tam koupit nejde, navíc vytlačují české obchodníky, kteří tam alespoň občas něco měli.